طراحی و اجرا اتاق تمیز Clean Room

طراحی و اجرا اتاق تمیز Clean Room

یکی دیگر از تخصص های گروه صنعتی باراد راه اندازی اتاق تمیز است که به جهت مصارف گوناگون مانند اتاق عمل بیمارستان ها ، صنایع تولید لوح فشرده و استمپر CD – DVD و … مورد نیاز است.

گروه صنعتی باراد توانایی ساخت کلین روم های از کلاس ۱۰۰۰ به بالا را دارد .

کلین روم عبارتست از اتاقي كه در آن غلظت ذرات موجود در هوا كنترل شده باشد و به صورتي ساخته و به كار گرفته شود كه ورود، توليد و بقاي ذرات داخل اتاق حداقل باشد و همچنین ساير پارامترهاي مربوط مانند دما، رطوبت و فشار در صورت نياز در آن كنترل شود.

اتاق تمیز می‌تواند فضای بسیار بزرگی باشد به‌ طوری‌ که گاهی اوقات تمامی یک کارخانه با هزاران متر مربع مساحت می‌تواند در ساختمانهایی با فضای تعریف شدهٔ کلین روم و زمین‌های پوشیده شده با کف پوش مخصوص این‌ گونه اتاق‌ها ساخته شده باشد.

اتاق‌های تمیز معمولاً برای تولید مواد نیمه رسانا مانند ژرمانیوم، سیلیکون یا برای تولید لوازم تکنولوژیک پزشکی و زمینه‌های دیگر که تولیدات مربوط به آن‌ها نیاز به محیطی کنترل شده دارند.

جریان هوای هدایت شده به داخل اتاقهای تمیز توسط دستگاه مخصوص تصفیه و فیلتر می‌شوند و همچنین هوای داخل محیط بطور دائم در چرخش و تصفیه مجدد قرار می‌گیرد و توسط دستگاه‌های تمیزکننده ذرات هوابرد با اثر بر ذرات بسیار ریز میکرونی (HEPA) یا (ULPA) پردازش می‌شوند تا ذرات ایجاد شده در محیط کلین روم در فیلترها تله شوند.

کارکنان از اتاقهای تعویض لباس وارد اتاق می‌شوند و همواره از لباسهای مخصوص و پوشیده مانند کلاه و ماسک و دستکش و روپوش و کفش ویژه و… بسته به کلاس بندی استفاده می‌کنند. حتی وسایل کار و دستگاه‌های موجود در اتاق تمیز نیز به شکلی طراحی شده‌اند تا کمترین تعداد ذرات معلق در هوا از نتیجه کارشان حاصل شود.

قابل توجه‌ است که کلین روم محیط استریل نیست و الزاماً به دلیل تعداد کنترل شده ذرات معلق در هوای محیط، اتاق تمیز نامیده می‌شود. این ذرات توسط دستگاه شمارنده این ذرات قابل اندازه‌گیری هستند.

اتاق تمیز
اتاق تمیز

 

از نظر جریان هوا می‌توان اتاق‌ های تمیز را به دودسته کلی تقسیم نمود:

1- clean room با جریان لامینار (یک سویه)

2- کلین روم با جریان غیر لامینار (غیر یک سویه) انتخاب نوع جریان اتاق تمیز با توجه به کلاس اتاق تمیز و کاربرد کلین روم مورد نظر صورت می‌گیرد. اتاق‌ های تمیز با جریان لامینار یا یک سویه کلاس بالاتر و یا به عبارتی کلین روم با درجه تمیزی بالاتری را فراهم می سازند در نتیجه در صنایع حساس تر به آلودگی‌های ذره‌ای و میکروبی از این نوع اتاق تمیز استفاده می نمایند.